سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

نقش سکینه(س) در نهضت حسینى

سکینه، مانند دیگر فرزندان امام حسین(ع) در واقعه کربلا حضور داشت. او یکى از زنان ادیب، شاعر، بخشنده و شجاع بود که از صراحت لهجه برخوردار و از کودکى شیرین زبان بود.او از زنان زیبا و نیکوخصال زمان خویش محسوب مى شد. سکینه رنج شهادت پدر، برادران و اقوام خویش را در کربلا و سختى هاى اسارت را در کوفه و شام تحمل کرد و در موارد گوناگون شجاعانه به دفاع از جد خود على(ع) مى پرداخت و از فرصت هاى به دست آمده علیه دشمنان اهل بیت بهره مى برد.

امام حسین(ع) در اشعارى وى را «خیرة النسوان؛ بهترین زنان» معرفى کرده است . زرکلى درباره او مى نویسد: «سکینه دختر حسین بن على بن ابى طالب(ع)، زنى شریف، شاعر و کریم است و از زیباترین زنان، خوش نفس ترین و سرور زنان عصر خویش بود که با بزرگان قریش مجالست داشت. شعرا نزد او جمع مى شدند و به گونه اى مى نشستند که او آنها را مى دید اما آنها او را نمى دیدند. سخنان آنان را مى شنید و یکى را بر دیگرى برترى مى داد. اشعار آنان را نقد مى کرد و به آنها جایزه مى داد.»زندگانى وى داراى اوج و فرودهاى فراوانى است که به گوشه هایى از آن اشاره مى کنیم.

نام سکینه

نامش را امیمه، امینه و آمنه دانسته اند و آمنه را درست تر معرفى کرده اند.                                 مادر سکینه

رباب، دختر امرؤ القیس بن عدى کلبى، شاعر معروف عرب، مادر سکینه و على اصغر بود. امام حسین(ع) به شدت همسرش رباب و دخترش سکینه را دوست داشت و نقل شده که فرمود:

«لعمرک اننى لأحب دارا تحلّ بها سکینة و الرباب(6)؛

به جان تو سوگند من خانه اى را دوست دارم که در آن سکینه و رباب وارد شده باشند

علاقه رباب هم نسبت به امام حسین(ع) چنان شدید بود که پس از شهادت حضرت، وى به تمام خواستگاران خود پاسخ منفى داد و خیمه اى براى عزادارى برپا کرد و با کنیزان خود بر حضرت، اشک مى ریختند تا قطرات اشک آنان قطع شد و پس از یک سال از واقعه کربلا از دنیا رفت.(7)

ذکر کرده اند که حسن بن حسن بن على(ع) به خواستگارى نزد عمویش امام حسین(ع) آمد حضرت از او خواست یکى از دو دخترش فاطمه یا سکینه را انتخاب کند. او با فاطمه ازدواج کرد و امام درباره سکینه فرمود: «انّ الاستغراق مع اللّه غالب علیه؛ اندیشه و تفکر در خدا بر او غالب است.»(8). شیخ طبرسى در اعلام الورى نوشته است امام او را به ازدواج پسر عمویش عبداللّه بن حسن درآورد ولى عبداللّه قبل از زفاف، در کربلا شهید شد.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط :نازنین زهرا::نظرات دیگران ( نظر)



    لیست کل یادداشت های این وبلاگ :